Vragen over zwemmen beantwoord

In deze aflevering ga ik in op vragen die de afgelopen weken gesteld zijn. Ik bespreek onder andere hoe het kan dat je als beginnend zwemmer zo moe wordt van zwemmen én hoe het kan dat je hartslag in het water lager is. De vier vragen die ik beantwoord zijn: 
 
1: Hoe ver moet je afduwen? 
2: Waarom ben ik zo gedesoriënteerd en duizelig als ik rechtop ga staan?
3: Waarom ben ik als beginnend zwemmer zo snel moe?
4: Waarom is mijn hartslag in het water zo laag?

1. Hoe ver moet ik afduwen bij de borstcrawl?

Je moet zo ver afduwen als dat je efficiënt naar achter kan duwen. In het book Swimming Fastest van E.M. Maglisho beschrijft hij het als volgt: Zo ver je kan strekken terwijl je nog naar achter kan duwen. 
Daarnast geeft hij de volgende richtlijnen:

  • Het uitstrekken van de hand tijdens de laatste fase van de doorhaal werkt contraproductief, omdat de hand dan naar boven duwt in plaats van naar achter.
  • “Elite zwemmers strekken hun hand niet volledig”
  • Willen dus geen water zien dat omhoog gegooid wordt.

 

2. Waarom ben ik zo gedesoriënteerd en duizelig als ik rechtop ga staan?

Er zijn meerdere redenen waarom je duizelig en gedesoriënteerd kan zijn na het zwemmen. De belangrijkste reden dat dit gebeurt als je gaat staan is dat je lichaam moeite heeft met de overgang van horizontaal naar verticaal. Het eventwichtsorgaan moet wennen aan de verticale houding én aan de stevige grond onder de voeten. 

Daarnaast levert de verplaatsing van horizontaal naar verticaal een nieuwe verdeling van je bloed op. Je lichaam moet vervolgens aan de slag om de bloeddruk in het hele lichaam weer op het juiste pijl te krijgen. 

De beste manier om dit op te lossen is te oefenen. Tijdens elke training kun je hier mee aan de slag. Je kunt bijvoorbeeld na een iets langere afstand uit het water klimmen en de rust op de kant ondergaan. Hiermee went je lichaam aan de overgang. 

Als je dit vaker hebt gedaan kun je in plaats van stil te staan ook op de kant dribbelen of een andere oefening doen. 

3. Waarom ben ik als beginnend zwemmer zo snel moe?

De belangrijkste reden is dat je als nieuwe zwemmer te veel energie gebruikt voor elke beweging. Je lichaam moet nog leren om efficiënter te worden met de energie. Het moet leren om minder spieren te gebruiken. Bovendien heeft het die energie nodig omdat je techniek waarschijnlijk nog niet voldoende is. Je ligging is waarschijnlijk nog niet goed en de doorhaal is nog niet efficiënt. 
 

Naarmate je meer ervaring hebt als zwemmer en je lichaam beter leert zwemmen gebruik je minder energie. Je spieren leren om zo weinig mogelijk te doen. 

Ook komt een deel van de vermoeidheid omdat de ontspanning mist. Ontspannen leren zwemmen is een belangrijke vaardigheid als je een betere zwemmer wilt worden.

4: Waarom is mijn hartslag in het water zo laag?

Om volledig  antwoord te kunnen geven op mijn vraag heb ik deze uitbesteed aan Ruby Otter. Zij kwam tot het volgende antwoord: 

  • Compressie op het lichaam van het water: Deze compressie zorgt ervoor dat er druk komt op de venen wat ervoor zorgt dat er een grotere veneuse terugstroom is in het hart. Deze grotere veneuse terugstroom leidt ertoe dat het hart dus meer oprekt tijdens de diastole en volgens het Starling mechanisme betekent dat dus ook dat er een grotere output is per slag (meer er in is meer er uit volgens het Starling mechanisme). Omdat er meer bloed uit komt per minuut (zo’n 30 tot 60% grotere cardiac output) verhoogt de bloeddruk. Dit wordt opgepikt door de baroreceptoren die een signaaltje geven om de HR te verlagen. En dus een lagere HR.
  • Horizontale positie: dezelfde redenatie als hierboven geldt. De horizontale positie zorgt voor een grotere veneuse terugstroom dan als je rechtop staat. Dit effect wordt nog versterkt door de zwemslag met de benen.
  • Temperatuur van het water: Hoe kouder het water, hoe lager de HR. Koud water zorgt voor vasoconstrictie, wat weer zorgt voor een grotere veneuse terugstroom enzovoort.
  • De maximale HR in zwemmen is gemiddeld 12 slagen lager dan de maximale HR op een loopband.
 
De informatie van dit antwoord is vooral gevonden in dit artikel

Dank voor het delen en de feedback!

Jullie feedback helpt mij om door te gaan met het maken van deze podcast. Als je de podcast leuk vindt helpt het mij als je deze deelt of een review schrijft in Apple podcasts. 
Heb je concrete feedback? Deel die dan hier.

Aankondigingen

Op dit moment werk ik First to T1 uit. Op deze site ga ik wekelijks training schema’s met je delen die specifiek zijn ingericht op beter borstcrawl zwemmen voor triatleten. Wil je daar nu al gebruik van maken? Meld je dan aan en betaal de eerste drie maanden 10 euro per maand. Je kunt dit elke maand weer opzetten.

Stel je vragen of geef feedback

-Geef een reactie onder de shownotes
-Laat een bericht achter in het feedback formulier
-Stuur een mail naar janco@first-to-t1.nl

Kom in contact

-Abboneer je op deze podcast in jouw favoriete podcast app of via dit formulier
-Voeg @firsttot1 toe op instagram en @nolles op instagram

Breng mij op de hoogte als er een nieuwe podcast beschikbaar is