Stuwing in de borstcrawl: werken aan een betere doorhaal

Een betere doorhaal zorgt er voor dat je sneller gaat zwemmen. Ik analyseer de belangrijkste aspecten van een efficiënte doorhaal en bespreek hoe je die technisch goed uitvoert.

Alle shownotes vind je op first-to-t1.nl/stuwing
Vragen en opmerkingen: first-to-t1.nl/feedback

Als je de ligging op orde hebt is het tijd om te gaan werken aan deze doorhaal. En veel trainers maken de doorhaal buitengewoon complex. In deze podcast leg ik uit welke simpele (natuurkundige) principes horen bij deze goede doorhaal. Ik bespreek de derde wet van newton en hoe deze werkt op een zwemmer in het water. Daarna bespreek ik dat een goede doorhaal bestaat uit een goede setup (catch) en rechte doorhaal.

Heb je de podcasts over de ligging (deel 1 en deel 2) nog niet gehoord, luister deze dan eerst. 

Natuurkundige principes

Newton stelt dat om vooruit te gaan je achteruit moet duwen. In het zwemmen betekent dit dat bij alles wat je doet, je na moet denken over de richting waarin de beweging plaats vindt. 

Wil je vooruit zwemmen, dan zal je achteruit moeten duwen. Niet op zij, of zoals vroeger met een s-vorm.

De setup, of catch

Hierboven zie je de correcte startpositie van de doorhaal. Onder water, gestrekt voor de schouder. In bovenstaande voorbeeld zie je dat ellenboog lager is dan de hand, dit is onwenselijk. Je wilt graag dat de hand lager is dan de ellenboog. 

Vervolgens beweegt de hand naar beneden met de handpalm naar achter. De ellenboog buigt en wijst naar buiten. In het plaatje hieronder zie je hoe dit er uit ziet. 

BC borstcrawl triatlon zwemmen open water catch doorhaal sneller beter soepeler trainen beter worden

Doorhalen

De hand beweegt nog iets verder door totdat hij volledig verticaal is. In onderstaande plaatje zie je hoe je wilt dat je arm er uit ziet op het moment dat je aan het bent van de setup. 

In onderstaande plaatje zie je dat dit een punt is waar zelfs bij geoefende wedstrijdzwemmers nog verbetering mogelijk is (de zwemmer hieronder heeft een persoonlijk record van 55.66 op de 100 meter borstcrawl). Vaak is de arm nog niet helemaal verticaal, zodat er water wegglipt. 
 
Het doel van de setup is om zo goed mogelijk de arm voor te bereiden op het naar achter bewegen. 

Doorhalen en afduwen

Daarna duw je de onderarm naar achter toe. Meer verticaal oppervlak zorgt voor meer weerstand waaraan je je naar voren kan trekken. 
In onderstaande plaatje zie je een voorbeeld van hoe je afduwt naar achter toe. 

Afduwen

Je duwt af naar achter totdat je niet verder kan duwen. Op dat punt trek je de arm uit het water. 

Oefeningen

In de podcast benoem ik twee belangrijke oefeningen. 

Hieronder zie je de filmpjes van deze oefeningen waarin ik uitleg hoe je deze goed uitvoert. 

Dank voor het delen en de feedback!

Jullie feedback helpt mij om door te gaan met het maken van deze podcast. Als je de podcast leuk vindt helpt het mij als je deze deelt of een review schrijft in Apple podcasts. 
Heb je concrete feedback? Deel die dan hier.

Stel je vragen of geef feedback

-Geef een reactie onder de shownotes
-Laat een bericht achter in het feedback formulier
-Stuur een mail naar janco@first-to-t1.nl

Kom in contact

-Abboneer je op deze podcast in jouw favoriete podcast app of via dit formulier
-Voeg @firsttot1 toe op instagram en @nolles op instagram

Breng mij op de hoogte als er een nieuwe podcast beschikbaar is