Het fundament van de borstcrawl - de ligging

Snel borstcrawl zwemmen begint bij een goede ligging. Wil je de volgende keer dat je een triatlon doet sneller uit het water zijn? Begin bij je ligging! Deze podcast duiken we de diepte in op een aantal belangrijke elementen van de ligging. Zo belangrijk dat we het wel het fundament van de borstcrawl kunnen noemen.  

Deze podcast is het vervolg op die van vorige week. Heb je die nog niet geluisterd? Luister die dan eerst voor je deze luistert

Ik bespreek met jullie:

1: Waarom een ligging zo belangrijk is
2: Hoe een goede ligging er uit ziet
3: Hoe je een goede ligging ontwikkelt 

Natuurkundige principes bij de borstcrawl

Belangrijke natuurkundige principes die bij de ligging horen zijn:
-Archimedes: Alles wat onderwater ligt drijft. 
-Frontale weerstand: Al het water dat tegen je aan botst houdt je tegen. 

Een goede ligging is dus echt belangrijk om sneller te zwemmen. Voordat je werkt aan je techniek en aan je frequentie werk je aan de ligging. En dat kom door bovenliggende principes. 

De frontale weerstand is zo groot dat je alles wat extra uitsteekt je heel hard tegenhoud. 

Een voorbeeld daarvan zie je hieronder. 

Borstcrawl ligging voorbeeld zwemmen techniek triatlon triathlon

Hoe ziet een goede ligging er uit

Horizontaal, recht en strak. Dat is het. Niet meer of minder. Vorige week sprak ik hier al over, en in deze blog leg ik dat nog verder uit.

In de podcast richten we ons op horizontaal en strak. Horizontaal heb ik al vaak genoemd als hoofd, heupen en voeten. Belangrijk hierbij is dat je hoofd en borstkas onder water zijn. 

Ik focus me deze keer veel op strak. In het Engels heb ik dat een coach dat “Taut” horen noemen. Als een kabel die op spanning staat. (hoorde ik overigens voor het eerst in de boekenserie “The Expanse“, aanrader voor sci-fi liefhebbers). 

Verbeter je borstcrawl ligging

Oefenen. 

De beste oplossing voor een betere ligging is vaak, veel en lang oefenen. 

Bewustzijn is 1. Zorg dat je weet wat je wilt. Welke accentpunten horen bij een goede ligging. 

Daarnaast zijn er oefenigingen die helpen. De belangrijkste hieronder:
Verticaal borstcrawl benen. ERG belangrijk. 
Benen met de armen voor of achter. Belangrijk, doe je elke training. 
Benen met 1 arm voor. Belangrijk, regelmatig doen. 

Dank voor het delen en de feedback!

Jullie feedback helpt mij om door te gaan met het maken van deze podcast. Als je de podcast leuk vindt helpt het mij als je deze deelt of een review schrijft in Apple podcasts. 
Heb je concrete feedback? Deel die dan hier.

Aankondigingen

Op dit moment werk ik First to T1 uit. Op deze site ga ik wekelijks training schema’s met je delen die specifiek zijn ingericht op beter borstcrawl zwemmen voor triatleten. Wil je daar nu al gebruik van maken? Meld je dan aan en betaal de eerste drie maanden 10 euro per maand. Je kunt dit elke maand weer opzetten.

Stel je vragen of geef feedback

-Geef een reactie onder de shownotes
-Laat een bericht achter in het feedback formulier
-Stuur een mail naar janco@first-to-t1.nl

Kom in contact

-Abboneer je op deze podcast in jouw favoriete podcast app of via dit formulier
-Voeg @firsttot1 toe op instagram en @nolles op instagram

Breng mij op de hoogte als er een nieuwe podcast beschikbaar is