Feedback van een trainer is mogelijk niet de meest optimale manier voor het verbeteren van een motorische beweging zoals de borstcrawl. Vaak denken we dat het nodig is dat een trainer expliciete aanwijzingen en opdrachten geeft.
De opdracht bij de borstcrawl is bijvoorbeeld om je vingers op een bepaalde manier te houden, de hoek in je ellenboog in 90 graden te houden en daarna je arm helemaal te strekken.
Steeds meer onderzoeken tonen aan dat een meer impliciete manier van leren effectiever kan zijn. Een belangrijk voordeel hiervan is dat de beweging onder stress (zoals in een triatlon of zwemwedstrijd) beter uitgevoerd wordt.
Een mooi voorbeeld van impliciet leren is
differentieel leren. In het kort betekent dit dat je veel moet varieren.
Wissel af in beweging, omstandigheden, materiaal en eigenlijk alle aspecten die verband houden met je slag.
Vorige podcast hebben we het hier al kort over gehad.
Een makkelijk voorbeeld is het zwemmen met vingers gespreid, vuisten, tennisballen in je hand, sokken om je hand, hand gedraaid etc.
Het effect van een dergelijke manier van leren blijkt erg van toegevoegde waarde te zijn.