Sneller borstcrawl zwemmen voor triatleten en open water zwemmers door een betere ademhaling

Een belangrijk aspect van een succesvolle borstcrawl is de ademhaling. Veel zwemmers en triatleten ervaren proberen met deze ademhaling. Zeker als beginnend zwemmer is dit een uiterst lastig punt om goed te doen. 

In deze podcast leg ik uit hoe de techniek van de ademhaling van de borstcrawl werkt. Daarnaast leg ik uit hoe je deze kan verbeteren zodat jij je volgende triatlon zonder problemen doorkomt. 

Ik bespreek de twee belangrijkste voorwaarden voor een goede ademhaling. Daarna leg ik in detail de techniek van de ademhaling uit. Ik bespreek de vier meest gemaakte fouten. Uiteindelijk bespreek ik of het verstandig is om aan twee kanten te leren ademen én hoe vaak je moet ademen tijdens wedstrijden en triatlons. 

De voorwaarden voor een goede ademhaling in de borstcrawl

Voordat je kan gaan werken aan een goede ademhaling is het van belang dat je ligging horizontaal is. Als je ligging niet horizontaal lukt het niet om goed te ademen. Je hooft moet dan teveel afstand overbruggen. 


Daarnaast moet je slag rustig genoeg zijn. Vooral fouten in de overhaal kunnen er voor zorgen dat je niet komt tot een goede ademhaling. 

Borstcrawl techniek. Drie contactpunten. Borstcrawl voor triatleten en openwater zwemmers. Win je triatlon. Let op je ligging

De techniek van een goede ademhaling

Timing

Je hoofd begint met draaien op het moment dat de arm aan de andere kant begint in te steken. Je hooft draait op het moment van de glijfase van de andere arm. 

Je hoofd draait terug zodra de in-ademing klaar is. Hij is weer op zijn plek voordat de arm aan de ademkant ter hoogte is van het hoofd. Ademen in de oksel is niet fris (en vooral technisch niet juist).

Borstcrawl ademhaling beginnend triatleet triatleten triathleten triatlon triathlon techniek sneller worden
Een voorbeeld van de juiste techniek van de ademhaling. De andere arm is voor (en wijst met de handpalm naar de bodem). Het hoofd draait minimaal waarbij één oog in het water blijft.

Kip aan een spit

Je hoofd roteert als een kip aan spit. Hij mag niet opgetild worden en de nek mag niet buigen. Je draait net zo ver als nodig is om adem te halen, maar niet verder. Bij een goede ademhaling blijft één oog onder water. 

De andere arm

Tijdens het inademen is de arm aan de niet-adem kant voor. Je leunt als het ware op deze uitgestrekte arm. De positie van deze arm is erg belangrijk. Zorg er voor dat deze met de handpalm naar de bodem is. 

Benen

Belangrijk is om tijdens het inademen goed te blijven trappelen. Deze beenslag is nodig om je ligging goed te houden. 

Veelgemaakte fouten

Met afstand de meest gemaakte fout is het optillen van de kruin van het hoofd. Dit zorgt voor liggingsverstoringen. Daarnaast komt de mond vaak niet verder boven water op als je je hoofd optilt. 

Niet onder water uitademen. Bovenwater heb je slechts beperkt de tijd om te ademen. Zorg er voor dat je alle lucht die je kwijt wilt, al uitademt voordat je mond boven water is. 

Benen stil tijdens de ademhaling. Op het moment dat de benen stil zijn verlies je stuwing, maar wordt vooral je ligging ook minder goed. En als je ligging minder goed is wordt het ademen nog moeilijker. 

De timing klopt niet. Ben je te vroeg of te laat? Dan loopt de ademhaling niet. Zorg er dus voor dat je precies op het juiste moment ademt. 

Borstcrawl ligging voorbeeld zwemmen techniek triatlon triathlon ademhaling ademen zwemmen triatlon borstcrawl
Een voorbeeld van een ademhaling met een slechte ligging. Het hoofd moet nu veel verder gedraaid worden om voldoende lucht binnen te krijgen.

Ademen aan beide kanten? En hoe vaak?

Ademen aan beide kanten is essentieel om te kunnen voor de wedstrijd. Je kunt je dan aan beide kanten oriënteren op boeien of op tegenstanders. 

Maar als dit niet nodig is, dan adviseer ik om 1 op 2 te ademen aan jouw voorkeurskant. Minder vaak ademen zorgt ervoor dat je minder zuurstof binnen krijgt. 

Dank voor het delen en de feedback!

Jullie feedback helpt mij om door te gaan met het maken van deze podcast. Als je de podcast leuk vindt helpt het mij als je deze deelt of een review schrijft in Apple podcasts. 
Heb je concrete feedback? Deel die dan hier.

Aankondigingen

Op dit moment werk ik First to T1 uit. Op deze site ga ik wekelijks training schema’s met je delen die specifiek zijn ingericht op beter borstcrawl zwemmen voor triatleten. Wil je daar nu al gebruik van maken? Meld je dan aan en betaal de eerste drie maanden 10 euro per maand. Je kunt dit elke maand weer opzetten.

Stel je vragen of geef feedback

-Geef een reactie onder de shownotes
-Laat een bericht achter in het feedback formulier
-Stuur een mail naar janco@first-to-t1.nl

Kom in contact

-Abboneer je op deze podcast in jouw favoriete podcast app of via dit formulier
-Voeg @firsttot1 toe op instagram en @nolles op instagram

Breng mij op de hoogte als er een nieuwe podcast beschikbaar is