Borstcrawl trainingen met wetsuit of zonder wetsuit

De zwembaden gaan weer open. Een deel van deze zwembaden is is verwarmt tot een graad of 18 á 20. De vraag is dan of je je borstcrawl trainingen met wetsuit of zonder wetsuit doet.  Ik kan vast verklappen dat hier geen pasklaar antwoord op is. 

Wil je meer weten over hoe je je training weer het best kan oppakken? Luister mijn podcast over dit onderwerp

Wetsuit en chloor

Voordat je een keuze kan maken is het goed om te weten dat niet alle wetsuits tegen chloor kunnen. Sommige fabrikanten geven aan dat een wetsuit schade kan ondervinden van het zwemmen in chloor. 

Andere fabrikanten geven aan dat het geen probleem is. Het is in ieder geval goed om dit vooraf goed te checken bij de fabrikant van jou wetsuit. 

In ieder geval is het goed om je wetsuit grondig uit te spoelen na een training. 

Voordelen van een wetsuit

Het voordeel van een wetsuit is dat het warmte geeft. Hierdoor is het makkelijker om de training te volbrengen. 

Of misschien is de training zonder wetsuit helemaal niet af te ronden.

Daarnaast helpt het met je ligging. Door het drijfvermogen lig je hoger in het water. 

Borstcrawl, triatlon, triathlon, wetsuit, trainen, kou geen wetsuit, zonder wetsuit, met wetsuit

Nadelen van een wetsuit

Het drijfvermogen van een westuit is ook een nadeel. Hierdoor hoef je zelf minder hard te werken aan je ligging. 

Als je minder actief aan je ligging hoeft te werken, verbeter je die ook niet. Terwijl een goede ligging het fundament van de borstcrawl is. 

Het tweede nadeel is dat een wetsuit extra belastend kan zijn voor de schouders. Zeker na een periode van minder trainen vormt dit een risico op blessures. 

Voor- en nadelen van wetsuitloos

Je leert het beste borstcrawl zwemmen zonder wetsuit. 

Het klopt dat je door het drijfvermogen beter zwemt mét wetsuit. Je leert alleen niet beter borstcrawl zwemmen met het wetsuit aan. 

Je ligging, doorhaal, overhaal en ademhaling zijn allemaal anders zonder wetsuit. En zelfs als je uiteindelijk met wetsuit mag zwemmen in de wedstrijd, bereid je je beter voor op die wedstrijd als je kan zwemmen zonder wetsuit. 

Het nadeel van zwemmen zonder wetsuit is de kou. En het is nu nog koud. 

Deze kou kan negatieve gevolgen hebben op je techniek. Of in extremere gevolgen zelfs zorgen voor onderkoeling. 

Een wetsuit of niet?

Als het water te koud is om de training vol te houden: Doe een wetsuit aan. 

Kun je de training volbrengen, maar is het niet echt comfortabel: Doe een wetsuit aan. De kou kan ook een negatieve invloed hebben op je techniek. 

Is het te doen zonder wetsuit: Doe geen wetsuit aan. 

Zwem af en toe zonder wetsuit

Is het zwembad bij jou in de buurt te koud om geen wetsuit aan te doen eb zwem je hierdoor altijd met wetsuit. Probeer dan af en toe 5 á 10 minuten zonder wetsuit te zwemmen. 

Dit zorgt er voor dat je het watergevoel niet verliest. Daarnaast heb je dan de tijd om te werken aan je ligging. 

Dit kost wat tijd van je training, maar als doorgewinterde triatleet trek je toch je pak in 2 minuten uit? 

Zwemmen zonder wetsuit

Heb je geen wetsuit en wil je toch in koud water zwemmen. Probeer dan de volgende tips toe te passen:

  • Zwem met twee badmutsen
  • Smeer je in met vaseline
  • Stop niet tijdens de trianing. Als je stil ligt koel je extra snel af. 

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of onderwerpen over dit thema? Laat hieronder een reactie achter, mail mij of laat een reactie achter in het feedbackformulier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.